Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

Rekonstrukce železniční trati Praha - Beroun


 

Popis projektu

Již několik let se v celé délce na území České republiky postupně modernizuje železniční trať Praha-Plzeň-Německo. Projekt je z velké částí financován Evropskou unií a má přinést zvýšení kapacity a kvality pro dálkovou osobní i nákladní dopravu.

Pro Černošice to bude znamenat zvýšení počtu projíždějících vlaků, ale také zvýšení intenzity příměstské dopravy do Prahy. Projekt má přinést i rekonstrukci obou nádraží. Z výše napsaného vyplývá potřeba přeložky hlavní silnice na Prahu do nově vybudovaného podjezdu. Kvůli bezpečnosti i plynulosti provozu mají být zrušeny oba přejezdy v Černošicích. 

V současné době probíhá proces posuzování vlivu na životní prostředí /EIA/ a současně zpracování projektové dokumentace ve větší podrobnosti, včetně zahrnutí úprav, které vzešly ze série jednání investora s vedením města. Realizace projektu se předpokládá cca od roku 2020. 

 

Veřejná a pracovní jednání a informace o projektu

Projekt rekonstrukce trati se připravuje již řadu let a stejně dlouho probíhají méně či více častá jednání mezi investorem (stát/SŽDC) a městem, a také řada prezentací a projednání pro černošickou veřejnost.

V únoru 2012 bylo toto téma jedním z hlavních bodů setkání starosty města s občany Mokropes. 31. ledna 2013 byla prezentace projektu součástí (veřejného) zasedání zastupitelstva. Další, velké veřejné projednání proběhlo v rámci zasedání zastupitelstva 17. dubna 2014. Téma je průběžně zmiňované v Informačním listu a už od roku 2010 jsou informace k dispozici na webové stránce města v sekci Projekty a dotace - Strategické záměry. Důležitým východiskem pro navrhované změny v souvislosti s tímto projektem je také Územní plán, který byl schválen (v rámci veřejných zasedání zastupitelstva) v roce 2010. 

Mezi investorem a městem mezitím probíhá komunikace formou osobních jednání, emailů i telefonátů. Na přelomu roku 2013 a 2014 proběhla další jednání mezi městem a SŽDC/SUDOP, která potvrdila dříve dohodnutý směr přípravy projektu. Nově došlo např. k doplnění podchodu v místě současného hlavního žel. přejezdu na Radotínské. (Pozn. podle urbanistické studie dokončené v únoru 2015 je zde zvažovanou variantou i úrovňový přechod (pouze pro pěší a cyklisty).

Další větší jednání proběhla v květnu 2014 a následně v září 2014 (v zasedací místnosti městského úřadu), přítomna byla skoro celá rada města, zástupci SŽDC, SUDOP, ROPID. Jedním z klíčových bodů jednání bylo zachování přejezdu v ulici Říční. Dále byl vznesen požadavek, aby rychlost vlaků na území Černošic byla snížena tak, aby čidlo zabezpečovacího zařízení bylo mezi zastávkami, tj. aby závory v Mokropsech byly spouštěny až poté, co vlak z Prahy vyjede z černošického nádraží.

V průběhu září také proběhly dvě schůzky vedení města (čtyř zástupců městské rady), a to jednotlivě se zástupci občanů v okolí černošického náraží a v okolí mokropeského nádraží.

V říjnu 2014 proběhlo jednání čtyř členů rady města v sídle společnosti SUDOP, za přítomnosti zástupce SŽDC, které se primárně věnovalo otázce ochrany proti hluku a procesu EIA.

Po komunálních volbách v říjnu 2014 byla nově ustanovena pracovní skupina pro rekonstrukci železnice, která je platformou pro komunikaci města s aktivními občany a jejich skupinami a pro společné vyhodnocování dopadu projektu na město a hledání optimálních řešení. Zápisy z jednání této pracovní skupiny jsou uveřejňovány níže.

V listopadu 2015 proběhlo setkání vedení města s občany dotčenými plánovanou přeložkou krajské komunikace II/115 do podjezdu.

Město do dnešního dne nedostalo upravenou projektovou dokumentaci, která by zohledňovala veškeré výše popsané návrhy, požadavky a úpravy. V listopadu 2015 SŽDC přislíbilo její přednostní zpracování ve výhledu cca půl roku. 

 

Hlavní parametry projektu optimalizace trati

Projekt obnáší několik zásadních změn na území města Černošice, a to:

kazinska- V prostoru nádraží Černošice se v rámci celkové rekonstrukce trati navrhuje zrušit přejezdy v Kazínské i v Radotínské ulici. Podle platných bezpečnostních a technických norem není možné, aby vlakové nástupiště bylo přerušeno přejezdem. V souladu s územním plánem schváleným v roce 2010 se má prodloužit ulice Zd. Lhoty podél nástupiště v místě současné nádražní budovy a napojit se do ulice Radotínské. Hlavní přejezd v Radotínské ulici má být zacpanahrazen přeložkou krajské silnice podél trati až na úroveň kostela, resp. Penny Marketu, kde má být vybudován podjezd trati a u současné betonárny kruhový objezd pro napojení na stávající komunikaci. Tyto přeložky komunikací a zrušení obou přejezdů jsou absolutně nutnou podmínkou, aby mohlo být černošické nádraží jakkoliv rekonstruováno a modernizováno. Navíc jsou nutné i pro vyšší frekvenci vlaků a tedy lepší obslužnost města - jinak by projekt přinesl zásadní prodloužení času, kdy jsou spuštěné závory (ca o 12 min/hod!), a současné zatížení centra kolonami stojících aut a časové ztráty by se značně zhoršily.

- Zatímco Kamenného mostu ve Slunečné ulici se projekt nijak nedotkne, velká změna nastane hned o pár set metrů dále - starý železniční most bude nahrazen novým (podobné konstrukce), což pro nezanedbatelnou část města přinese výrazné snížení hluku.

 

Protihluková opatření

Samostatnou kapitolou celého projektu je ochrana proti hluku. Již v roce 2011 vzniklo společné stanovisko starostů obcí od Radotína až po Srbsko požadující, aby byla přednostně použita jiná technická řešení ochrany před hlukem, než je plošná výstavba betonových protihlukových stěn. Věděli jsme, jak necitlivě stát řešil tuto otázku při rekonstrukci trati Praha-Benešov, kde je údolí Sázavy výrazně poškozeno vznikem vysokého betonového koryta, které nevyhovuje ani cestujícím ani vzhledu krajiny. I díky tomu investor přistoupil mimo jiné k návrhu použití pryžových bokovnic, které přímo brání samotnému vzniku hluku (zatímco stěny by jej pouze odrážely jinam). Tak jako tak  trať musí dodržet zákonné limity ochrany proti hluku a v některých místech může být potřeba stěny instalovat. Riziku vzniku betonové hradby napříč celým městem, což ilustruje fotografie s fotomontáží protihlukových stěn, se ale naštěstí mj. společným stanoviskem starostů podařilo zabránit.

soucasny stav fotomontaz nechtene budoucnosti

(pozn. - fotografie vpravo je pouze fotomontáží ilustrující použití vysokých protihlukových stěn (zde pouze na jedné straně trati); v současné době s PHS projekt nepočítá, viz text.)

 

Další postup přípravy projektu

Dlužno říci, že rekonstrukce trati v Černošicích je pouze jednou součástí velkého projektu nákladní a rychlíkové dopravy z Prahy do Německa. Investor (SŽDC) nicméně dosti vstřícně přistupuje k požadavkům a potřebám města, které se snaží zajistit, aby projekt znamenal pro Černošice co největší přínos. Dalším z aktérů je pak provozovatel příměstské vlakové (a autobusové) dopravy ROPID, jehož cílem je zajistit dobrou obslužnost. Všem je celkem zřejmé, že se jedná o stavbu na mnoho desítek let, a je potřeba ji tak posuzovat.

Vítáme aktivní zájem obyvatel o tento projekt a čas, který věci věnují. Narozdíl od neblahé praxe v jiných městech či jiných státních projektech věříme, že maximální otevřenost je vždy výhodou a vede ke vzájemně korektnímu a věcnému přístupu, což v důsledku umožňuje co nejlépe reflektovat zájmy většiny obyvatel města a přitom v rámci možností dobře ochránit zájmy menšiny, nebo třeba i jednotlivců, které projekt může ovlivnit.

Na základě požadavků vedení města i s ohledem na vyjádření a petice obyvatel města s dále řeší s investorem mimo jiné níže uvedené body.

- prodloužení ulice Zd. Lhoty - preferujeme nejnižší možnou šířku komunikace, aby se minimalizoval dopad na sousední pozemky; cílem je zajistit obslužnost lokality v těsné blízkosti černošického nádraží, ale zamezit nežádoucímu zvýšení počtu průjezdů celou ulicí.

- přeložka komunikace II/115 podél trati do podjezdu na úrovni kostela - přesné vedení trati, odhlučnění, odstínění, minimalizace záborů pozemků, způsob řešení podjezdu - aktuálně se zpracovává varianta tzv. pologalerie, která by novou komunikaci částečně skryla

- prostupnost - zřízení podchodu pro pěší v polovině mezi nádražími - město z vlastních prostředků nechává zpracovat projektovou dokumentaci a odhad nákladů

- provedení zastávky Černošice v souladu s doporučeními varianty 18N z urbanistické studie ing. Lejčara, včetně zachování, resp. obnovení, hlavní části nádražní budovy a zřízení moderních výtahů místo bezbariérových betonových ramp

 

(naposled aktualizováno 29.3.2016, FK)

 

 VIDEOPREZENTACE

Videoprezentace připravované optimalizace trati Praha - Beroun.
Část týkající se Černošic začíná v čase 5:20.

Pozor - Vizualizace zatím neobsahuje některé výstupy jednání SŽDC s vedením města, a to zejména vedení přeložky krajské silnice ve výškové úrovni železnice a částečně skryté v tzv. "pologalerii", zachování hlavní části současné nádražní budovy, zřízení výtahů místo ramp a některé další úpravy dle varianty 18N zpracované ing. arch. I. Lejčarem a odsouhlasené zastupitelstvem města (k dispozici na webu města). 

Průvodní dopis SŽDC

 

https://youtu.be/2cRU5UZqVBA 

 

Studie a projektová dokumentace

10/2011 Hluková studie rekonstrukce trati Praha - Beroun - část A, část C 
             (grafická část - část B není aktuálně vzhledem ke stažení/zveřejnění k dispozici)

06/2011 Původní projektová dokumentace k rekonstrukci železnice:

 

02/2014 - Dokumentace k posuzování vlivu na životní prostředí (EIA) (+ zveřejnění MěÚ)

03/2014 Projektová dokumentace (z 08/2013) k rekonstrukci železnice - nejedná se zřejmě o finální verzi, mj. další požadavky města jsou ve fázi prověřování projektantem / investorem

Upozorňujeme, že se nejedná o poslední/aktuální verzi projektu - ten se ještě na základě dalších jednání upravuje, např. ohledně přesné trasy kolejí od černošického nádraží k Praze (posun dále od Sadové ulice, v souladu s ÚP), zachování propustku dešťové kanalizace v Mokropsech, napojení přeložky II/115 na Komenského ulici a dalších bodů.


04/2014 - PD k novému mostu přes Berounku - situace, pohled, řezy

04/2014 - Soutisk projektů rekonstrukce zast. Mokropsy (SŽDC) a parkoviště P&R (město)

 

06/2014  - Rozhodnutí MŽP o vrácení EIA k doplnění podkladů

02/2015 - Studie návrhů pro černošické nádraží - Ivan Lejčar / ALEJ

04/2015 - Posouzení vlivu stavby na silniční dopravu v Černošicích - Fakulta dopravní ČVUT: textová zpráva, schema s mapkou, schema s vysvětlivkami

05/2015 - Podélný profilřezy po 50 m (.zip) a situace přeložky II/115 podél trati (SUDOP)

Jednotlivé řezy: dle km staničení: 13,40 - 13,45 - 13,50 - 13,55 - 13,60 - 13,65 - 13,70 - 13,75 - 13,80 - 13,85 - 13,90 - 13,95 - 14,00 - 14,05 - 14,10 - 14,15 - 14,20

05/2015 - Aktualizovaná studie arch. Lejčara​ - pozor, bez konečné varianty 18N (viz níže)!

05/2015 - Upravený návrh (varianta 18N) černošického nádraží - situaceřez (I. Lejčar)

10/2015 - Výčet pozemků dotčených trvalým záborem pro přeložky komunikací

Poznámka: Městu dosud nemá od investora k dispozici v potřebné kvalitě podklady s vyznačením dočasných záborů ani kvalitnější výškové profily (řezy) pro jednotlivé zahrady. Obojí je vyžádáno a obojí je podmínkou pro další projednávání možné změny Úz. plánu. V listopadu 2015 proběhlo setkání vedení města s majiteli dotčených pozemků. 

 

Stanoviska a prohlášení

05/2011 Společné stanovisko starostů regionu Dolní Berounka

              Příloha - požadavky obcí

12/2011 Společné stanovisko starostů regionu Dolní Berounka

04/2012 Souhrn požadavků města Černošice (pracovní materiál)

06/2014 Společné stanovisko starostů regionu D. Berounka - přeložení dopravy mimo údolí

              ->> odpověď Ministerstva dopravy, odpověď Krajského úřadu

06/2016 Společné stanovisko starostů regionu Dolní Berounka - přeložení dopravy

 

Zápisy z pracovní skupiny pro rekonstrukci železnice

1. schůzka - 18. února 2015 - zápis

 

Záznamy z jednání

Zveřejněny jsou zápisy z některých formálněji pojatých jednání; vedle nich probíhá další komunikace se SŽDC ve více pracovní a méně formální rovině, včetně krátkých schůzek, telefonických kontaktů, emailů, kde formální zápisy odsouhlasené všemi stranami nejsou pořizovány. Uvedené dokumenty jsou tedy pouze dílčím obrazem komunikace. 

zápis 25.6.2015zápis 14.9.2015, zápis 7.3.2016

 

Petice a vyjádření občanů, EIA

Vyjádření k záměru "Optimalizace trati Černošice (včetně) - Beroun (mimo)" - požadavek realizování alternativní varianty pro zintenzivnění doprav na trati Černošice - Praha a zpět oproti vybudování třetí otočné koleje v oblasti nádraží v Mokropsech

Petice "Optimalizace trati Černošice (včetně) - Beroun (mimo)" na životní prostředí - jedná se o petici odeslanou na Ministerstvo životního prostředí, protest proti vybudování nové silnice (prodloužení ulice Zd. Lhoty) v oblasti Černošického nádraží

Vyjádření k dokumentaci v procesu EIA - oficiální podání občanského sdružení Kvalitní životní prostředí města Černošice, týká se zejména přeložky silnice II/115 od černošického nádraží směrem na Prahu

Petice spolku na ochranu kvality života v okolí železnice v Černošicích - Petice proti vedení mezinárodního koridoru středem obcí Dolního Poberouní

 

Stížnosti na hluk ze současného provozu železnice

V roce 2014 provedla Krajská hygienická stanice (KHS) na podnět některých obyvatel Černošic měření hluku z provozu železniční tratě. Výsledkem bylo zjištění, že v noční době jsou překračovány hlukové limity. KHS následně zahájila řízení se správcem železniční trati, tj. SŽDC, a vyzvala ji k odstranění, případně prevenci nedostatků. SŽDC v září 2014 podala písemnou zprávu a KHS následně ve věci v lednu 2015 vydala rozhodnutí.

Na začátku roku 2015 se v této věci dotčení obyvatelé obrátili na vedení města, kterému poskytli kopie znaleckých posudků a souvisejících dokumentů (ke stažení zde: ing. Dobisík, Krajská hygienická stanice, Zdravotní ústav) a na pracovní skupině k rekonstrukci železniční tratě bylo dohodnuto, že město prověří stav věci a možnosti dalších kroků. Věcí se zabývala rada města na své schůzi 2. března 2015.

K 3. březnu starosta Černošic telefonicky kontaktoval a následně formálně (dle zákona 106/1999 Sb) požádal Krajskou hygienickou správu o poskytnutí dokumentace k této věci, a získal jak vyjádření SŽDC, tak následné rozhodnutí KHS, které zde dáváme k dispozici.

Zprávu starosty vzala rada dne 30.3.2015 na vědomí. Informace bylo rovněž předána autorům podnětu.

Počátkem listopadu 2015 jsme požádali KHS o vyjádření, zda sleduje plnění přislíbených opatření ze strany SŽDC (viz odkazy výše). Zde je ke stažení odpověď KHS se zprávou o aktuálním stavu, kterou jsme obdrželi 2. prosince 2015 (obsahuje informaci o žádosti SŽDC o dočasnou výjimku). Na základě následné žádosti o podrobnější vysvětlení jsme obdrželi upřesnění k broušení kolejnic ze dne 22.12.2015.

21.1.2016 jsme KHS upozornili, že připravované broušení kolejnic podle dopisů nemá být provedeno v úseku v úrovni Sadové a Komenského ulice, kde jsou rodinné domy přitom k trati blíže než v úseku mezi zastávkami, a požádali jsme o změnu. O den později, 22.1.2016, nás KHS informovala, že "Součástí předložené žádosti SŽDC o časově omezené povolení je informace, že broušení kolejnic v obou traťových kolejích v I.pololetí 2016 bude probíhat mezi cca km 13,800-15,800, tj. dle přiloženého staničení zahrnující obytnou zástavbu i v tomto úseku ulic Sadová a Komenského (počínaje domem č.p.52).". 

Časově omezené povolení schvaluje jen KHS na základě zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veř. zdraví, dle § 31. Obec/město se k vydávání nevyjadřuje.

Dále v prosinci 2015 vedení města odeslalo KHS žádost o řešení vysokého hluku z průjezdu nákladních vlaků v nočních hodinách (mimo provoz osobní dopravy). KHS oslovila SŽDC a od města si vyžádala dodatečný čas na poskytnutí svého vyjádření. Dne 1. února 2016 jsme od KHS dostali odpověď k provozu nákladních vlaků.

 

 

Za tuto stránku odpovídá F. Kořínek