Černošice
Černošice

Stížnost a odpověď - zpoždění vlaků (náhled do zákulisí vlakové dopravy)

Obdrželi jsme stížnost na současné problémy ve vlakové dopravě z Černošic do Prahy. Podařilo se nám získat informace, které do situace dávají zajímavý vhled...

Stížnost jen pro úplnost otiskujeme na konci této stránky, nicméně problémy (zpoždění, nespolehlivost apod.) černošičtí cestující sami dobře znají nebo si je dokáží představit, proto zde rovnou uvádíme odpověď, která je zajímavější.... Za současnými problémy, ještě většími než obvykle, stojí mimo jiné úporná snaha České republiky proinvestovat maximum evropských dotací, aby se nemusely vracet Bruselu. Realizuje se takové množství staveb, že je prakticky nemožné zamezit zásadním dopadům na běžný provoz a dopravu cestujících.

 

Vyjádření ke stížnosti, zpracované dle informací z naší konzultace s ROPIDem

Vážená paní,

Vaši stížnost jsme prokonzultovali s organizátorem integrované dopravy ROPID, který nám podal základní vysvětlení týkající se širších souvislostí ohledně nyní probíhající výluky v úseku Praha-Radotín - Dobřichovice. Pro případné doplnění této odpovědi Vám doporučujeme se obrátit na dopravce České dráhy, který je za zajištění dopravy na lince S7 přímo odpovědný.

Nyní probíhající výluka skutečně působí větší problémy, než tomu bylo obvyklé při stejné výluce v předešlých letech (byt i tehdy byly dopady na cestující nemalé). Souvisí to s koncem možnosti čerpání finančních prostředků s Operačního programu OPD1 Evropské unie (pro období let 2007 - 2013, kde je možné čerpání prostředků do konce roku 2015). Celospolečenský tlak na co největší využití těchto finančních prostředků na železnici vede v roce 2015 ke skutečně nebývalé kumulaci stavebních akcí, které se mnohdy konají bez ohledu na nutnost zajištění bezproblémového provozu. V oblasti bezprostředně související s tratí Praha - Beroun se jedná o tyto stavební akce:

- rekonstrukce haly v žst. Praha hlavní nádraží, kde dochází k omezení počtu kolejí, což vede k nutnosti vést některé vlaky linky S7 v této stanici na kusé koleje¨s kratší délkou, což vede k omezení jejich maximální možné délky

- modernizace trati Praha - Rudná - Beroun, tato stavební akce měla být ukončena ještě před zahájením výluky v Černošicích, avšak zhotovitel stavby z kapacitních důvodů nestihl ukončit výluku (provoz byl obnoven až ve středu 19.8.), což znemožnilo využití této trati pro odklonovou vozbu některých rychlíků

- modernizace trati Praha - České Budějovice, úsek Olbramovice - Tábor, kde ve vazbě na harmonogram stavby bylo nezbytné v souběhu s černošickou výlukou zcela zastavit provoz, což na trať Praha - Beroun přináší odklonové vlaky nákladní dopravy

- modernizace železničního uzlu Plzeň, která způsobuje nepravidelnosti vlaků dálkové dopravy na trati Beroun - Praha, hodnotu zpoždění rychlíků však nelze předem predikovat, čímž i dobře připravený výlukový jízdní řád mezi Prahou-Radotínem a Dobřichovicemi může značně narušit.

Určitý vliv na provoz na trati 171 mají i investiční akce probíhající ve východní části České republiky (modernizace trati v okolí Českého Těšína, modernizace stanice Olomouc, modernizace úseku Praha-Běchovice - Úvaly), poněvadž i tyto stavby způsobují nemalá zpoždění některých dálkových vlaků, na něž pak ve stanici Praha hl.n. vyčkávají pro zajištění přípojů rychlíky Praha - Plzeň, s příslušnými dopady do plnění připraveného výlukového jízdního řádu.

Všechny výše popsané stavby jsou investičními akcemi spolufinancovanými z programu OPD1. Jiným případem je výluka v úseku Praha-Radotín - Dobřichovice, kde se jedná o údržbu, ke které na trati Praha - Beroun dochází každoročně. Trať mezi Prahou a Berounem je již mnoho let v poměrně špatném technickém stavu, a tak je nezbytné každoročně tyto výluky konat, aby nedošlo k narušení provozuschopnosti. Přitom se tento cíl daří dodržovat pouze částečně, neboť v některých případech dochází vlivem technických závad i k výlukám nepředpokládaným, s největšími dopady na cestující. Bez těchto pravidelně opakovaných výluk pro údržbu by takových situací bylo podstatně více. Každoročně je ze strany SŽDC prováděna pouze nejnutnější údržba, neboť na trati je dlouhodobě připravována modernizace, proto provozovatel dráhy investuje nyní pouze nezbytné finanční prostředky, aby zajistil provozuschopnost a zároveň nedošlo ke zbytečnému zmaření vynaložených investic. Je snaha výluky s největším dopadem na cestující, tj. především v dlouhém úseku Praha-Radotín - Dobřichovice, kde je při jednokolejném provozu nezbytné výrazně snížit počet vlaků, konat o letních prázdninách, kdy jezdí ve vlacích méně cestujících. Z toho důvodu bylo přistoupeno i k zmíněným negativním souběhům výluk, neboť provádět práce mezi Radotínem a Dobřichovicemi např. 2 týdny v říjnu by znamenalo ještě zásadnější dopady.

Ohledně možnosti zavedení náhradní autobusové dopravy je nutno odpověď rozdělit do dvou částí. Co se týká plánované výluky, tak zde asi nemá její zavedení příliš smysl, a to vzhledem k obtížné průjezdnosti komunikací a ve vztahu k délce jízdních dob. Kromě toho vzhledem k aktuálně probíhajícímu velkému počtu výluk v České republice s náhradní autobusovou dopravou je jen velmi obtížné autobusy sehnat, přičemž jejich cena aktuálně vyšplhala až na několikanásobek obvyklé ceny. Při počtu autobusů, které by byly nezbytné pro zajištění náhradní dopravy mezi Radotínem a Dobřichovicemi je prakticky nereálné tento způsob využít. Co se týká operativního nasazení náhradní dopravy při mimořádnostech, zde je situace obdobná. Ochota autobusových dopravců zajišťovat takovou operativní dopravu není velká a dispečinkům ČD a ROPID se obvykle podaří při nastalé potřebě zajistit jen poměrně malý počet.

Odpovědi, že dopravce nemá k dispozici vozidla nebo řidiče je velmi častá.

Není se čemu divit, neboť i v autobusové dopravě jsou dopravci tlačeni do snižování finanční náročnosti dopravy, což s sebou nese i omezování počtu záloh. České dráhy samotné nejsou provozovateli autobusové dopravy. de je odlišná situace Dopravního podniku, který disponuje velkým počtem vozů. V případě rozsáhlých mimořádností (např. v metru) navíc Dopravní podnik nasazuje na náhradní dopravu autobusy stažené z pravidelných linek, na nichž se operativně prodlouží interval. Takové možnosti u Českých drah nejsou.

Bohužel lze predikovat, že do doby dokončení modernizace trati Praha - Beroun se situace příliš nezlepší. Každoročně bude ve všech traťových úsecích probíhat nutná údržba, která si vyžádá jednokolejné provozy s dopadem do pravidelnosti (a v některých případech i četnosti) provozu.

Nelze vyloučit vznik nepředpokládaných výluk z důvodu technických závad, především v zimním období. Příprava a projednání modernizace trati je však velmi složitý proces, který je mnohdy brzděn požadavky obyvatel v okolí trati, a to i na území Černošic. Během stavby by měly vzniknout i kolejové spojky v prostoru Mokropes, které do budoucna v případě výluk zkrátí jednokolejný úsek mezi Radotínem a Dobřichovicemi na polovinu, a tak bude možné provézt větší počet vlaků. Pevně věříme, že se výstavbu těchto spojek podaří realizovat (v prostoru Mokropes již byla na základě žádostí obyvatel zpochybněna myšlenka vzniku obratové stanice vlaků příměstské dopravy, nyní končících v Radotíně a zvažují se jiné možnosti řešení). Dalším zásadním problémem na území Černošic je otázka mimoúrovňového křížení. Ovšem i v sousedních městech a obcích má SŽDC při projednání stavby velké problémy se technicky a ekonomicky vypořádat s požadavky obyvatel. A tak zahájení modernizace trati je - bohužel - otázkou minimálně několika let, přestože zájem státu na dokončení III. železničního koridoru v úseku Praha - Plzeň - Cheb je velký, je podpořen vládním usnesením a úsek Praha-Smíchov - Beroun bude (po dokončení Ejpovického tunelu v úseku Rokycany - Plzeň) posledním nedokončeným úsekem na celém koridoru, který bude podvazovat jeho provozní výkonnost. Bez kladného projednání s obyvateli dotčených měst a obcí však nelze stavbu zahájit.

Město Černošice se snaží se SŽDC projednat co nejrychlejší zahájení modernizace trati a hledat řešení, která by umožnila realizaci stavby s maximálním přínosem pro město a co nejméně nevýhodami.

 

 

 

Text původní stížnosti: 

Dobrý den,

Každoročně zveřejní České dráhy statistiky o tom, kolik přepraví cestujících. Lákají nás na poutavé reklamy, jak je výhodné dát přednost dopravě vlakem před dopravou autem a podobně. Ale už nikdo nevidí ty naštvané cestující, kteří musí čekat hodinu a půl na vlak a nemají jinou možnost dopravy než využít vlaky Českých drah, jako například já dneska. Bydlím v Černošicích a pokud člověk nemá auto je zcela závislý na dopravě vlakem, linky S7. Pokud vlak jede, tak jak má, (bez zpoždění), dostanu se na Smíchovské nádraží za pouhých 14 minut a na Hlavní nádraží za 27 minut. Ovšem ze své zkušeností vím, že tento čas neodpovídá skutečnosti. Zhruba každý druhý měsíc je zde nějaká výluka, nejezdí vlaky, nebo s velkým zpožděním. Nerozumím tomu, proč České dráhy nezavedou náhradní autobusovou dopravu. A zajímalo by mě, kdy s tím někdo začne něco dělat! Linka S7 je opravdu velmi vytížená a jezdí tady mnoho cestujících. Ve špičce, ráno, (lidé jezdí do práce, děti do školy) a večer opět domů, jezdí vlak každých 15 minut. Teď je zde výluka a vlak jezdí jednou za hodinu nebo dokonce jednou za hodinu a půl. V době, kdy jezdí nejvíc cestujících, přijede vlak pouze se třemi vagony a v době, kdy už jezdí nejméně cestujících přijede vlak s devíti vagony a v jednom vagonu je pět lidí. Večer (ve špičce), když jedu domu, přijede vlak opět se třemi vagony, ale cestujících je tolik, že je úplně plný vlak a ještě nefunguje v takovémhle tropickém počasí klimatizace. Co je úplně nejlepší, že přijede do Radotína, kde vlak dalších 20 minut stojí. Takže vlastně z cesty, která normálně trvá 14 minut, člověk čeká 40 minut na nástupišti protože vlaky jezdí jednou za hodinu a půl a ještě jak se jim chce. Pak čeká 20 minut v Radotíne a do Černošic přijede za hodinu a čtvrt. Bohužel se mi toto stává každý den a nejen výjimečně. Když nejsou výluky, je to dost podobné. Vlaky mají zpoždění a nikdo ani nezná důvod, někdy se to neobtěžují ani ohlásit. Několikrát se mi stalo, že jsem  jela vlakem, který jel po náhradní objízdné trase na Hlavní nádraží, bez důvodu. Začala jsem na důležitá setkání či do práce jezdit raději o 30 minut dřív než bych musela, ale i tak to někdy nepomůže. Mnohokrát se mi stalo, že jsme nestihla kino, divadlo, cvičení nebo přijít do práce. A kdo mi to zaplatí? V Praze když jsou výluky nebo se něco stane ihned je zavedena náhradní doprava a já se ptám, proč to tak nefunguje i u nás na trase Praha-Beroun? Byla bych ráda, kdyby se to řešilo, nejsem jediná, komu to komplikuje život.

Předem děkuji

S pozdravem a přáním hezkého dne

NH

 

 

Text aktuality připravil Filip Kořínek

Datum vložení: 19. 8. 2015 0:00
Datum poslední aktualizace: 21. 11. 2017 23:02
Autor: Filip Kořínek

Přihlášení k odběru zpráv

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím e-mailů

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie